maandag 22 november 2010

Het regent, het regent

België werd vorige week letterlijk overspoeld door het water. Het regende en regende… én regende. Hoewel ik zelf niet echt de indruk had dat het werkelijk zoveel had geregend – onder mijn paraplu en vanuit mijn slaapkamerraam viel het allemaal best wel mee -, stapelde het water zich toch geleidelijk aan meedogenloos op.
Op televisie zagen Mendel, Xander, Emre en Itziar dat het wel degelijk bittere ernst was met al dat water. Kapotte huizen, ondergelopen straten en auto’s die botsten (lees: boksten) met bussen omdat ze niet door het water konden rijden; de beelden van de zondvloed in België zaten nog fris in het geheugen van deze youngsters.
Maar hoe kan het nu zoveel regenen, vraag ik me af.
Xander legt het me stap voor stap uit.

Overstromingen voor beginners (door Xander):
Stap 1: wolken komen boven de zee
Stap 2: wolken gaan naar beneden en zuigen het zeewater op
Stap 3: in de wolken start een mechanisme dat het zout uit het zeewater haalt
Stap 4: de wolken vol met water komen andere wolken tegen
Stap 5: de wolken botsen tegen elkaar en al het ex-zeewater valt naar beneden
Stap 6: het zout blijft achter in de wolken

Easy, peasy. De kindjes van juf Ann-Sofie know it all. Ze weten bovendien dat de brandweer to the rescue komt in zulke gevallen en dat er vorige week minstens drie mensen gestorven zijn door de hevige regenval. Ook voor het vermijden en verwijderen van ongewenst water in uw huis hebben ze meer dan logische oplossingen:

Tips & Tricks voor ongewenst water:
1. houd alle ramen en deuren gesloten
2. installeer plaatjes met gaatjes op de grond waar het water in terecht kan (aka een rioolput?)
3. plak de gaatjes in uw huis – waar de mieren meestal in kruipen –dicht met stevige tape
4. zuig het eventuele ongewenste water op met een waterslang en laat het weer los in een grote put ergens hier ver vandaan

Ziezo, het is zo simpel als dat. Alleen wanneer ik hen vraag of een overstroming een natuurramp is, beginnen de kiddo’s te twijfelen en verdwijnt hun zelfzekerheid.  Een natuurramp?! Na lang nadenken zijn ze het toch met elkaar eens. Natuurlijk zijn overstromingen natuurrampen, netels zijn toch ook natuurrampen?  

Qué?! Ze kijken me aan alsof ik achterlijk ben. Wel, vertellen ze op een rustige toon zodat ik zeker kan volgen, netels komen uit de natuur. En als je netels aanraakt, dan prikt dat. En dat doet pijn, dat is dus eigenlijk een ramp... Natuur-ramp, ramp van de natuur, duh. Zo logisch als het maar kan zijn.

3 opmerkingen:

  1. Dammnn, natuurrampen dat ik dan al heb meegemaakt jong!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een plezier om te lezen elke maandag, ik kijk er elke zondag al naar uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Labels